Resa i Drak-ullas-land

Hemma igen efter en ....annorlunda resa till Rumänien ihop med en ny vän  "Siggi" Sigismund Feilhauer som har ett transportföretag som utgår från Sverige men arbetar i Danmark.

Det började med att vi kom till att prata om att jag jagade och att hans bästa kompis jobbade som jägare i Rumänien.
Han kontaktade sin kompis och de tyckte att jag genast skulle komma ner och besöka dem. Siggi ville festa och Laorenco ville visa Rumänsk jakt, ja ja sa jag det blir nog bra.
Den 15 maj kom Siggi ut till mig och sa nu har vi planerat...du ska jaga Capriori (typ av rådjursbock) med oss över helgen den 26-27 maj och du kan åka med mig jag åker den 20 maj.....

Helt omöjligt sa jag Ronja fyller 19 år den 20 maj och Carl 16 år den 23 maj går inte. " Går inte?" säger han väldigt besviken vi har planerat allt du måste komma.
Då Siggi är en och nittio och rugbyspelare kan han vara ganska övertygande ha ha ha ...

Det bestämdes att jag flyger ner till Bukarest och Siggi hämtar upp mig där, hm hur gick nu detta till jag som aldrig reser runt med flygplan själv.

Här är det nog till att planera, byta skithuspapper på dass, byta några glödlampor och tömma soptunnorna så nu skall nog Marie, Annie och Mattias klara sig på jobbet om jag inte hittar hem igen...

Sagt och gjort jag for iväg till Rumänien från ett soligt Sverige, Siggi hade sagt ta bara kortbyxor och svala kläder på dig för det är jättevarmt med minst 27grader i Constanta vid Svarta havet där vi skall bo.

När jag landat i Bukarest fick jag ett SMS med texten "står i baren med en öl till dig mvh Siggi" 
Strax utanför utlämning av bagage stod alldeles riktigt Siggi med en inhemsk fantastiskt god öl, resan hade gått bra och det kändes bra.

Det enda smolk var att det regnade och var ganska kallt. Rumänien hade aldrig upplevt en så kall och regnig vecka som just när jag var där,,,typiskt.



Siggi som festat och inte sovit på två dagar hade egen privatchafför. tur var det...

Resan gick från Bukarest till Constanta med en del stopp hos diverse släktingar för att hälsa på och testa diverse inhemsk brygda starkvaror.



För att slutligen hamna på ett grossistlager där de varje torsdag träffas ett gäng karlar för att dricka, äta och spela musik, denna torsdag var det till råga på allt Kristihimmelfärdsdag i Rumänien och extra många hade kommit.



Glädjen stod högt i tak hela natten med sång och musik på inhemsk cymbal (hackbräde). (kallade den för Rumänskt piano till Siggis stora förtjusning) 

Den natten sov jag på ett hotell 30m från Svarta havet vaknade på morgon lite omtöcknad med tjutande storm och regn utanför fönstret, inte så man tänkt sig soliga dagar vid Svarta havet.

 

Efter Conctanta for vi upp till jaktmarkerna vid området Mehedinty och platsen Pensiunea som ligger i sydvästra hörnet vid Donau och grensar mot Serbien.
När vi kom fram var middagen framdukad i ett genuint stenhus med öppen spis mycket trevligt.



Vaknade upp med utsikt över Donau från min balkong, ibland är det gott att leva.



Dax för jakt, men ett litet missöde på vägen.



Resan från jaktstugan vid vattennivån startade antingen med fyrhjulsdriven bil eller ATV MC, det kunde ta ca 1timme upp till jaktmarken på 1200m höjd området som vi jagade på dessa dagar var på 25000 hektar så man gick ju inte över allt...
Så här vacker utsikt var det från jakttornen.

Viltet var för denna resa Vildsvin och Capriori.

Men i området var det också Karpatisk Kronhjort, Björn och Varg.

Vi hade sköna men ansträngande dagar med mycket smygande över höga höjder.



Att vi var i Drakulaland blev man påmind av när man tittade på denna lilla hund.



Det blev även tid till lite utflykter här en resa på Donau ihop med vår husvärd, väldigt strömt vatten och han rekomenderade oss flytväst och att inte trilla i vattnet, då där fanns Catfish som är en rovfisk stor som en bil.....



Här ett uthugget ansikte på Rumänien första kung som slogs mot Romarna.



Jag bodde själv i det högra huset vilket var riktigt skönt när Siggi festade till det sent på natten och jag skulle upp tidigt på morgonen.

Mer ingående om jakten skall jag presentera för de jaktintresserade här på Yddingegården då jag planerar jaktresor dit ner inom snar framtid. 



Rumänien förknippas oftas som ett Zigenarland men det är fel..där bor 23 miljoner i Rumänien av dessa är ca 2,5 milj Zigenare av dessa lever de flesta i Frankrike och Italien övriga är av diverse ursprung Makedonien, Ungrare och Greker mm,mm

Vissa människor lever i en sådan fattigdom så man kan inte fatta, andra är oerhört rika.
Detta hus tillhör Zigenare som liksom här inte arbetar och jobbar´, var får de sina pengar från?

 

Vi var och såg på ett nybygt boende nere vid Donau som skall nyttjas till höstens jakter, helt okej....



Åter tillbaka i Bukarest för flyg hem till Sverige, denna natt sov vi på Ibishotell som ligger granne med Ceausescus palats byggt för endast han och hans fru värdens största privata bostadshus.



Men innan dess hann vi besöka gamla stan i Bukarest och åt en sen middag.

Vill tacka Siggi för en fantastisk resa som jag nog aldrig själv kommit på tanken att genomföra.




Egon blev bjuden till ett party. Direkt efter ankomsten ställde han sig och överblickade det av flaskor belamrade bordet. Egon gick därefter fram till värden, fattade hans hand i ett grepp och sa:
"Du behöver inte vara orolig för att jag redan nu ska lämna festen, jag vill bara passa på att tacka dig medan jag fortfarande känner igen dig."


---------

Han sporde försiktigt sin hustru:
"Jag förde väl inte mycket väsen av mig när jag kom hem från festen igår kväll?"
"Inte alls," svarade hustrun. "Du var tyst som en mus, men de två som bar hem dig förde ett himla oväsen."

---------

"Ja, det är ju bra att den nya datamaskinen ersätter åtta man," sa fröken Karlsson i kassan, "men det blir ju inte riktigt samma fart på personalfesterna!"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0