En Skåning på semester 2015

Ska försöka skaka liv i min mer eller mindre insomnade blogg med att berätta om en skåning på vift i Europa.
Resans planering blev på datorn via Booking.com och Travelbird efter att Marie tjatat om semester resa.
Jag själv som optimist menar att det nog blir en fin sommar, så många somrar som vi varit på resande fot och det bästa vädret var i Sverige.
Men efterhand tiden gick var det svårare och svårare att intyga sig själv att det nog vänder så det var till att packa lilla BMW:n och ge sig iväg.

Men först fick vi ju krama om barnbarnen en stund innan vi for iväg.

Jesper och Elliot härjar med morfar
Även lille Max var där

Första stoppet blev i Frankfurt, nä men höll just på att glömma första stoppet blev på Willys i Staffanstorp.
Jag frågade min kusin som vi hade planer på att våldgästa under vår resa söderöver är det något som du vill att vi ska ta med från Sverige innan vi åker?
Ovanligt korkat insåg jag snart, en sådan fråga skall man inte ställa till min kusin Brita :)
När jag fick en lång lista på allt mellan himmel och jord och man inser att man har en hustru som inte har insett att vi ställt husbilen hemma och skall åka sportbil fick jag börja stryka på listan.
Fem påsar ostbågar, fem påsar tunnbröd, fempåsar turkisk peppar samt tre Grevé ostar (lagrade) sen var det stopp.
Efter nattstoppet i Frankurt bar det vidare söderöver till Schweiz via små byar och bergspassager då vi bestämde oss för att inte lösa vignette för motorväg, inte för kostnaden utan för upplevelsen att se lite mer än från en tråkig motorväg.
Väl framme i Montreux mötte vi upp Britta i hennes nya lägenhet med en bedårande utsikt över Genevesjön.

Det blev några oförglömliga dagar hos Brita med vinmarknader och framför allt Jazzfestivalen i Montreux.
Här poserar Marie och Brita framför statyn av Freddie Mercury i Queen.

Nu hade vi verkligen kommit i fatt värmen, sista dagen blev det en båttur på Genevsjön med uppfriskande bad och mycket rosevin och med det fick vi tacka Brita för gästvänligheten och styrde åter söder över.

Nästa mål för resan blev vackra Toscana i Italien med sitt böljande landskap men även höga berg med små gamla byar som livet tycks stått stilla i flera hundra år.

Efter en god middag och god natts sömn var det dags för dag två i Toscana, det var tid att bocka av ett måste ses i livet.
Endast en italienare av Martin Timell kaliber kan misslyckas så otroligt så att det blir något av Italiens kändaste byggnad men nu har vi också sett den.
Och mycket annat vackert.

Dagen efter var det tid att besöka en av de klurigaste och klokaste gubbar som levt på vår jord, han uppfann saker minst 250år före sin tid-
Han uppfann spinnrocken, vävmaskinen, växellådan, taljan, lyftkranar, flygmaskiner mm.mm
Var en otrolig byggare och framför allt målare, hade inte han ADHD så har ingen det.
Leonardo Da Vinci hemby där han föddes ett utflyktsmål som jag verkligen kan rekommenderas.

Efter det en pizzabuffé afton på hotellet som var förövrigt ett ombyggt pappersbruk som blivit hotell jättetrevligt med swimmingpool.
Efter att sovit en god natts sömn var det tid att söka upp Collodi och vad är nu detta undrar ni?
Jo det är Pinocchio grabben i trä med långa näsan, mannen som skrev den kända boken bodde i en by inte långt från hotellet ett besök var ett måste
 ...och det är tur att inte  svetsarn har hans gener😀😀

I byn var det också en väldigt känd trädgård som besökts av många kungar och andra kändisar.
Otroligt vacker och har nog kostat en slant att uppföra på sin tid

Så tog den dagen slut med och vi med den, en god måltid och i säng för nya äventyr
Nu hade vi ju inte sett de där böljande landskapen och solrosfälten som man föreställt sig så vi styrde söderöver till Chianti distriktet i Toscana.
Med sin fantastiska natur skiftade det mycket från berg till böljande landskap

Marie har nu fått mat och det är tid att lämna Toscana och köra mot slappa dagar med sol och bad i Bibbione.
Där vi också skulle fira en jubilar som smitit ifrån sin 50års dag.

35-38 grader varje dag kräver inte så hårt arbete vilket får symboliseras med nedanstående foto.

Benny Nissen från Landskrona firade sin 50års dag i Bibbione så vi passade på att gå ut med hans familj och firade, en jätte trevlig kväll,.
Ett besök på den lokala marknaden blev det också innan vi styrde kosan mot Tyrolen och Österike

På slingriga vägar tar vi oss mot Österrike via Plöcken pass mot ett boende i Mayrhofen för en natts boende

Efter en god frukost som enda gäst på Gasthauset for vi vidare mot Tyrolen, tja vidare och vidare 8 km var en lagom resa.

Utsikten från balkongen på nästa boende i Hainzenberg är fantastisk,

Även här blev det en del utflykter till bland annat ett spännande vattenfall 380m högt

Efter detta var det tid för det obligatoriska besöket på Grossglockner för murmeldjur safari

Ja som ni ser så hittade vi ingen levande Murmeldjur men vad gör det när shopen är full av dem

Där efter blev det Innsbruck med sin gamla stad, intressant har sett den staden bara som en skidort

Semestern börjar nu dra sig mot sitt slut och vi far vidare upp i Tyskland strax utan för Celle hittade vi detta lilla gedigna hotell i en liten by.

Här intog jag den absolut godaste middagen på hela resan en 300g Rumpstek med goda tillbehör, så mör och fin att man kunde skära i den med en smörkniv

Efter att ha sovit ut under tyska duntäcken tog vi oss den tiden vi behövde för att besöka Bergen-Belsn koncentrationsläger för att bla. se fundera på vad som händer när galningar tar makten, som även är aktuellt i våra dagar med IS, Puttin.Talibaner och Turkarna

Där hittade vi även en känd dagboksskribent från tiden det begav sig

Efter en så allvarlig förmiddag åkte vi vidare hem för festligare firande då min kära mor fyllt 86år så dagen avslutades i Staffanstorp med en Oxryggbiffs planka

Nu har denna resa tagit slut och jag ser redan framemot nästa äventyr.

***********

Svensk Humors foto.

***************

VSvensk Humors foto.

På semester tjoho 2015

En test om sidan fortfarande fungera😎😎