Då var Offroad & Jaktsäsongen i gång

Nya året har börjat i rasande fart, i alla fall på hobbysidan.
Efter att ha kommit tillbaka till Skåne i tisdags med sitt eviga blåsande och regn, från ett soligt och snörikt Jämtland så gick man och deppade ända till torsdagen.

På torsdagen bjöd Göran Friberg nämligen hem alla SORKAR, alltså Skånes offroad klubb för er som icke är invigda i nämnda klubbnamn, på ärtsoppeträff i sitt garage.

Tommy Thell ringde och bjöd på vildsvins- och hjortjakt på lördagen och sen ringde Perry Emchen och bjöd på jakt på söndagen.

NU lever livet lite bättre.....



Här sitter Göran "frivolt" på kungatronen och disskuterar offroadlivets stora mysterium.
Ärtsoppan smakade alldeles förträffligt med mycket korv och gott bröd till.
Göran ringde och frågade om jag hade lite effekthöjare!!! 
Så jag tog med mig PUNCHEN...
Tack Göran för en bra initiativ och en trevlig kväll



Här står Tommy Thell och poserar framför sin "spets" hjort, Tommy avrapporterade i jaktradion att han hade skjutit en spetshjort och till sina jaktkompisars stora förnöjelse visar han upp en ganska stor stånghjort 51kg passad.
Så kan det gå i jaktivern.



Dagen på Christinehof var en riktigt lyckad jaktdag med många trevliga jaktvänner och enormt mycket vilt i varje drev.
Dagens skörd blev en riktigt elak galt med stora långa betar med en urtagen och passad vikt på 90kg, en liten brungris på 30kg.
Två stora Kronhjortshindar och så Tommys "spets" Dovhjort samt två rävar.

Den lilla grisen sköt jag i drevet då den kom i fullfart och den landade efter skottet 3dm från min fot
snacka om pulshöjare....
 
Som sagt en riktigt trevlig jaktdag på Christinehof tack Tommy, imorgon skall jag jaga ihop med kompisen Perry så det blir nog en livad dag i skogen och hoppas att Zeke, min hund, har repat sig efter dagens bravader så vi kan få lite drevskall i skogen i morgon.

Annars får jag kanske kastrera den stackarn för det verkar vara en trend för att få en lyckad hund...
ha ha ha....internt skämt....

Tommy kom med magiskt kött till mig idag, nyskjuten Kronhjortskalv, stek och lite malet.
Marie lagade till steken i kväll med färska champinjoner och ett gott rödvin....vissa dagar kan inte bli bättre.

Nu får vi se vad morgondagen kan ge


Det olyckliga hade inträffat att en jägare i skymningen i tron att
det var en grävling skjutit pastorns gris till döds.
Pastorn ringer upp polisen för att anmäla händelsen
- Jag vill anmäla att min gris fallit offer för en kula
Polisen lite spefullt:
- Jaså, ett dödsfall. Men det är väl pastorns område de?
- Jo, det kan väl tänkas, men det åligger mig att underrätta de anhöriga

---------

Torpar Jonas hade i tidig morgontimma gått till Anders i Hultet för
                   att ägna dagen åt jakt.
                   I kvällningen bjöds han på middag och även dryck och först frampå natten
                   beredde han sig att på ostadiga ben börja hemfärden. Lite oroligt undrade
                   man om han skulle hitta hem i höstmörkret.
                   - Ingen fara, sa Jonas. Nog hittar jag vägen. Jag har ju min gamla stallykta
                   å den lyser bättre än alla ficklampor. Så strävade han iväg.
                   Nästa dag stod Anders flicka utanför Jonas dörr.
                   - Mamma sa att jag skulle lämna farbror dom här, sa hon och räckte fram
                   stallyktan och bössan, å så ska vi be å få tebaka paraply å buren med
                   papegojan som farbror tog i natt.


-----

Det var långt tillbaks i tiden, några jägare hade samlats för att jaga älg.
De bodde i en skogskoja. Jakten kom som i andra hand, det blev mycket drickande
i skogskojan. "Jägarna" satt vid bordet och tömde liter på liter, det blev gott
om tomflaskor på bordet. Och eftersom dom drack mycket så trängde behoven på.
Olle, som satt på kortändan av bordet, kunde med viss möda resa sig och gå och
pissa.
Olle kom in efter uträttat behov, och i det tillstånd Olle befann sig så glömde
han att stänga gylfen, vinglande fram till kortändan på bordet stödjande på sina
armar. Det bar sig inte bättre än grejen åkte fram ur byxorna och ringlade sig på
bordet, varvid Evert med sluddrande röst utbrister: "Det är en orm på bordet!"
Olle svarade: "Är det en orm på bordet så ska vi slå ihjäl den."
Det fanns ju gott om tomflaskor på bordet, så Evert tog en flaska och slog till.
Olle rycker till kraftigt och utbrister: "Slå till en gång till för nu blev jag biten."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0