Dag 4 Söndag nu börjar allvaret

Efter prologen på Lördagen började mekandet på allvar.


 





Fick lite nya foto idag, så jag vill bara visa hur man fältmässigt riktar upp en krökt volvo portalaxel

Frukost kl.7.00 efter det packade vi bilen sen for vi iväg kl.10,00 mot Torun, panik terra trippen fungerar inte, så vi får stressa och gissa vägen för att hinna till Torun.



Här på torget i Torun samlades alla bilarna och borgmästaren snacka polska 45min utan att man begrep ett dugg!

Kl 11.00 skall vi vara i Torun för uppvisning och start på tävlingen efter att ha kört ut till ett gigantiskt militär område, förresten innan tävlingen startade blev Göran och jag kontrollerade så att vi inte var någon säkerhetsrisk för Polen, så nu vet jag att vi inte är klassade som talibaner.



Nu har de laddat kanonen inför starten på första riktiga specialsträckan.

Vi startade kl. 14,30 alltså 30 minuter efter första bil, men som sagt prologen är endast startordning, mc och cross contry startar före trophy klassen.


Tävlingen går ut på att köra en 6,3 mil lång bana två gånger så fort som möjligt, sanslöst, här skulle Sam varit med..


Området vi kör på är Europas största sand ”öken” område, en av sträckorna 6,7km består bara av lös sand i 20-30m höga dynor, man fick vara väldigt försiktig vid nerförsbackarna då det var stor risk att slå runt framlänges.

I övrigt en blandning av tuffa skogsstigar och lös sand.

Det var om underlaget, det svåra var navigering efter roadbook, ena stunden kör man efter trippmätare och söker efter vägar vissa inte större än tänkta stigar, nästa stund skall du köra efter trippmätare och kompass riktning, så man kan ju säga att vi är en form av motoriserade scouter.



Här står Göran & jag och klämmer den lokala damen på bröden.

Nu är kl 22,30 vi har ätit, duschat, varit på briefing och fått vår nya roadbook för morgondagen.


Här tar ninja Sarunas och John över meckandet, dagens bekymmer kylproblem!!

Sarunas och John har fullt upp för att fylla upp alla oljor och kolla över alla skruvar som eventuellt har lossnat för som sagt jag har aldrig kört tuffare offroad.

Även givare till Terra-trippen skall byggas om då det visar sig att instrumentet inte klarar att läsa på en kardan med fyra bultar då dessa snurrar för fort, så nu byggs det om så att den endast läser på en bult.

Motorn har gått väldigt varm i dag, fullgas i lös sand tar fruktansvärt på kraften, eftersom vi har byggt en ny stor kasplåt så finns det ingenstans för den varma luften att passera ut så vi skall lyfta motorhuven 5 cm i bakkanten och hoppas att det hjälper.
Annars får vi hitta på något nytt.

Nu är det sovdags för i morgon skall vi till skogen och det står på flera ställen i roadbooken att det är förbjudet att använda broarna vid överfart, vad nu de menar med det?



Före start.



Vid dagens slut.....
Jo förresten en nybyggd Polaris fyrhjulsbil med turbomatning brann fullständigt upp i dag på en av sträckorna, tråkigt med så mycket arbete nerlagt.

 Här kommer en film i från etapp 1

 http://www.youtube.com/watch?v=YkMir6t-KME&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=dhLex686k74


Soldaten till Officeraren:
- Jag är så kåt, jag skulle vilja åka till staden, och få ett skjut!
Officeraren:
- Där har du kamelen!
Legionären ligger med kamelen, men efter två veckor är han kåt igen.
- Jag är så kåt, jag skulle vilja åka till staden, och få ett skjut!
Officeraren:
- Där har du kamelen.
Legionären liger med kamelen igen, men efter två veckor är han kåt igen.
- Jag är så kåt, jag skulle vilja åka till staden, och få ett skjut!
Officeraren:
- Där har du kamelen!
- Men jag är trött på att ligga med kamelen!
- Jag menar inte att du ska ligga med kamelen, jag menar att där har du kamelen, som du kan rida på till staden!

-------

Lille Olle tyckte att mamma hade blivit tjock och frågade varför.
"Jo," sa mamma. "Här har jag en bebis som jag fått ifrån pappa."
"Pappa, pappa! Mamma har ätit upp bebisen du gav henne!"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0