På jakt efter det genuina Jämtland

Efter en bedrövligt slö morgon skulle vi utforska det mest genuina i Jämtland de fria viddernas burvall.
Marie kom med den geniala ide'n, vi sätter upp rullgardiner så sover vi bättre på natten så vaknar vi tidigare på morgonen, sagt och gjort jag skruvade upp nya rullgardiner.
Nu är bara problemet att natten inte tog slut och vi sov förlänge ändå......men .men Ronja sov längst i dag också.



Och va e då en burvall undrar en skåning? 
Vi skåningar har ju just lärt oss vad en fäbod är efter en kultur film "Fäbo jäntan" tror jag visst den hette,,,
Jo burvall är inget annat än samma namn som fäbodar fast på jämtländska, där flickorna tog upp korna på vall på somrarna.   



Marie ser med viss skepsis på att laga all maten här över öppna spisen samt att bo här ute i ingenstans under hela sommaren.



Uppe på berget mitt emot burvallen är det ett högt utkikstorn där fick grabbarna sitta på somrarna och bevaka så det inte bröt ut en stor skogsbrand.
Undrar just hur ofta det tornet var obevakat???



Här är bedövande vackert men somrarna blev nog väldigt långa för tonårsjänterna.



Här visar ägaren Kurt Andersson som även går under namnet Ers Kurt ett sådant horn som flickorna kallade in sina kor med.
Kurt har även byggt det nya huset som vi köpt, han brinner för att bevara de gamla stockstugorna och bygger även nya sådana ibland långt ute i skogen som han sen hyr ut till Tyskar.

Kurt var en väldigt begåvad skidåkare i sin ungdom och vann många tävlingar men slutade med skidorna och började som fabrikssponsrad cyklist för crescent istället vilket även det gick bra.



Visst är det tur för oss att det finns entusiaster som lägger ner all sin fria tid på att bevara dessa gamla stockstugor,
När jag frågade Kurt om han varit nere i Österrike och sett hur de bygger sina alpstugor där tittar han frågande på mig och sa.
En gång i jobbet var jag tvungen att åka till Stockholm på utbildning och en gång var vi på semester i Röros i Norge(ca 25mil från klövsjö) och förresten en gång var jag på en cykeltävling i Umeå, så var det med den semestern...

Nu skall jag vara kulturell med Calle och spela Helo 3....sov gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0