Fredag Fredag Fredag tjooo.....

 
 
Som den omtänksamma äkta man jag är inser jag att mor och dotter behöver en stund för sig själva så där en fredag kväll.
Så vad göra jo jag får ju offra mig och gå ut på ett bockapass, fastän jag inte ville eller....
Och sen var det där med rödluvan ha ha.ha..
Vad är det som driver en jägare? jo jag kallar mig så möjligt rasistiskt eller i alla fall kanske kränker det någon men det skiter jag i.
En fantastiskt vacker kväll, varmt , vacker solnedgång inga mygg och lite blandat vilt.
Ofta ser vi inte det vilda för vi är så vana vid att ha den runt oss men i deras miljö blir man ödmjuk och uppskattar det,
Mycket av detta tar man till sig med åren, jag har varit med och jagat så länge jag minns.
Jag följde min far så fort jag  kunde gå då min far var ute för att jaga en hare eller en fasan.
Inte för nöjes jakt utan för att få mat på bordet min far jagade oftast för köttet då vi var fyra syskon och lantbruket var ibland en osäker inkomstkälla.
Ibland regna skörden bort ibland torka den bort, kor kastade kalvar ibland gick de ner sig i sjön..
Så viltet var ett välkommet tillskott i familjen
I dag är jakten oftast ett nöje och avkopplande hobby.
Så även för mig numera vilket jag är glad för då jag inte behöver skjuta vad som kommer utan kan se det vilda och tänka kanske nästa gång.
Åter till kvällen vad ser vi på när vi går ut ja ja för utom Herr Magnusson som sitter med Facebook i sin mobil, jo naturen små detaljer löven som rör sig,
I kväll tog jag med mig kameran också för att föreviga kvällen.
 

Bara vägen ut till passet är en upplevelse, lugnt stilla ingen trafik avsaknad av mångkulturella Malmö festivalen.
 

Ska denna fina ängshörna bjud på en naturupplevelse i kväll?
 

Plötsligt dyker denna haren upp, vadå en Hare vad är det med det?
Jo när man sitter där i lugn och ro och ser haren avstressad, inga människor och ingen trafik då blir det en  naturupplevelse.
 
 
En duva har slagit sig ner på en gren för natten, även detta rogivande.
 
 
Strax efter kommer en lite dovhjorts spets gående i sakta mak i sin vackraste sommar skrud med sina prickar och ljusa päls.
 
 
Strax där efter kommer hind och kalv lite på span, kan det komma mer?
 
 
 Jo resten av flocken kom också jag räknade till 15st dovhjortar varav 7st kalvar vilket visar att sommaren varit gynnsam.
Även tror ja att det hjälpt att jag jagat räv och grävling.
 Kvällen avslutades som oftast med att man fått en naturupplevelse och inga skott avlossades, jag tror att  så är det oftast för oss jägare.
 
Nu sitter jag i nya grillhuset ihop med min fru och avnjuter en god whisky, tja mycket grilla blev det inte då vi tidigare på dagen hamnade på en kinarestaurangen i Staffanstorp.
Jag får önska er alla en trevlig kväll och god fortsättning på helgen,
 
-------------------------------------------------

En skåning kom tillbaks efter ett besök i Stockholm.

"Trevligt att komma till Stockholm!", berättade han för sina vänner.

"Artiga, positiva och vänliga människor bor det där. Till exempel kallade de mig för bonnjävel fast jag bara är vanlig dräng!"

---------------------------------------------------------

Tre män sitter i väntrummet på BB och väntar på sina fruar - en skåning, en neger och en stockholmare. Så kommer barnmorskan ut och säger:

"Det har hänt ett missöde. Vi har blandat ihop barnen. Ni får själva gå in och försöka reda ut saken".

Skåningen springer in - och kommer ut med det lilla negerbarnet.

"Jamen, det kan väl ändå inte vara rätt?", utbrister barnmorskan.

"Nej", säger skåningen. "Men du tror väl inte att jag vill riskera att komma hem med en stockholmare?"

----------------------------------------------------------

"Jo, sade skåningen till stockholmaren, Skansen e' fin å Stashused me', å liaså Djurgården å alla era museer, men ved du va' som e' de' besta ni har i Stockholm? - Nej vad skulle det vara? - Jo, de' e' min liv tåged som går te Malme."

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0