"The grand final" sista etappen
Dag 9
Nu skall agnarna sållas ur säden!!!!!
Dagen börjar med 1,5 mil till tävlingsområdet, lite rått och fuktigt men solen kom upp och det blev ännu en fantastisk vacker dag.
När vi startar har John fått tillstånd att hänga efter med servicebilen ut till första specialprovet för att titta på vad vi gör, då de startar oss med 4 minuters mellanrum är detta inget problem, utmaningen för John är att försöka följa efter oss rent fysiskt vilket blev problem med en tungt lastad Nissan Patrol, men jag tror att han såg något lite.
Dagens tävling börjar med ett specialprov då vi kör i en ca 10 m bred å med stridströmmande vatten ca 700 meter, då vi skall ta oss upp ur ån lyckas vi fälla en stor björk med winchen till Görans stora förvåning, tävlingens tredje träd för oss.
Efter några mils intensiv körning i skogen var det dags för nästa specialprov, ner i gungfly bilen sjunker till skärmarna i dynga, när Göran lyckas få fast wiren i ett träd och vi börjar dra, då smäller wiren av igen och Göran får efter en viss tvekan simma ut till winchen och knyta ihop wiren igen
Hur Göran såg ut efter den manövern skall vi nog inte beskriva men visst är det kul med dynga upp till armhålorna hi. hi.
Nästa prov var ytterligare ett dynghål, vi kom dit samtidigt som Karsten från Danmark det blev tävling om vem som först kom över, dansken var först men sen körde han ner i ett dike och fastnade så vi kunde köra förbi honom.
Men vad gör vi då, jo vi kör fel så vi blev omkörda igen.
Nästa special prov var ren trial så vi behövde inte ta fram wiren.
Provet där efter möter vi Karsten igen i en kraftig uppförsbacke han gasar för fullt och rasar bak diffrentialen fullständigt, vi tar winchen för säkerhets skull vi har de båda bakkardanerna i färskt minne.
Avslutningen var ett riktigt trialprov med kraftig sidolutning som gick galant efter att Göran burkade kanon så var vi i mål på detta maraton offroad.
Så här glad är Göran när vi gått i mål i vårt första riktigt tuffa maraton challenge.
Första etappen blev vi femma och i andra blev vi åtta.
Totalt för tävlingen blev vi sjua av tjugo riktigt tuffa offroad ekipage med vana förare från denna typ av tävling så vi är fruktansvärt nöjda med vår placering.
Utan Göran med en fantastisk förmåga att läsa roadbook och Sarunas och Johns natt meckande skulle vårt team aldrig ha lyckats så väl.
Citat: "Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra"
Sista tävlingsdagen tog tydligen hårt på våra meckare då jag fick höra i efterhand att Danska Gugge ska ha väckt gossarna med kaffe då de låg i skogen och sov på en rosa filt??
Vi sitter och väntar på prisutdelningen tillsammans med våra glada danska vänner.
Så här fina pokaler delades ut.
Här har vi fått våra diplom, efter detta blev det mat och öl.
Kvällen blev inte sen då vi var ganska slitna efter detta maraton challenge.
Lite film från Eurosport http://www.eurosport.pl/rajdy-terenowe/transgothica-maraton/2009/story_sto2059490.shtml
http://www.youtube.com/watch?v=PgwTrxbZdGg
Foto:
Titta in under Galeria foto
http://www.expedycja.pl/?section=2
http://transgothica.pl/index.php?action=galeria&ln=
Skriv gärna en kommentar om det är bra eller om jag är för gubbsjuk(har varit det sen födseln)
Eller bara vem ni är kul att se vem som läser.
Mvh Mats
Kaptenen instruerade de nya rekryterna inför deras första fallskärmshopp. – Efter att ni har hoppat ut ska ni räkna till tre och därefter dra i snöret. Skulle ingenting hända så säger ni sakta “Sitting Bull” för er själva och drar därefter i snöret till reservfallskärmen. Väl uppe i luften hoppade alla ut ur planet en efter en och allt verkade gå bra, utom för menige Andersson som susade förbi de andra skrikande: – Hjälp grabbar! Vad fan hette den där indianen???
------
En kvinna kommer in i klubbhuset efter en genomförd golfrunda och verkar vara helt ur humör. En gentleman i klubbhuset vill vara artig och frågar hur det gått. -Uruselt, svarar kvinnan, men det beror nog på att jag blev getingstucken mellan första och andra hålet. -Aj faan, svarar mannen, där som det är så jävla svårt att få plåstret att fästa också!
------
Ett svenskt och ett japanskt företag bestämde sig för att utkämpa en årlig roddtävling med åttamannalag. Bägge manskapen tränade länge och när dagen för kapprodden kom var båda lagen i absolut toppform med japanerna vann med ett försprång på 1 km. Efter nederlaget var moralen i botten hos det svenska laget.
Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en projektgrupp som skulle undersöka problemet. Projektgruppen upptäckte efter mycket analyserande att japanerna hade sju man till att ro och en man till att styra, medan det svenska laget hade en man till att ro och sju som styrde.
I denna krissituation visade ledningsgruppen prov på avsevärd handlingskraft. Man engagerade en konsultfirma som skulle undersöka strukturen i det svenska laget. Experterna kom efter flera månaders arbete fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde. Mot bakgrund av experternas rapport genomfördes omedelbart förändringar i lagstrukturen.
Nu hade man fyra styrmän, två överstestyrmän en styrledare och en roddare. Dessutom införde man ett poängsystem för att motivera roddaren. "Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mera ansvar".
Året därpå vann japanerna med ett försprång på 2 km. Det svenska bolaget avskedade roddaren med hänvisning till dålig arbetsprestation, men betalade dock ut en bonus till ledningen som uppskattning för det stora ansträngningar den lagt ned.
Konsultfirman utarbetade en ny analys, varav man drog slutsatsen att man hade valt rätt taktik och att motivationen också var god, och att det alltså måste vara materialet som behövde förbättras. Idag är det svenska bolaget i färd med att utveckla en ny båt.
------
Ni bör komma til Polen och köra challenge.
Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört."
Grattis! Mycket trevligt att läsa dag för dag.
//Micke Team Buntband